tisdag 11 december 2012

Religion och mord


Idag vi gjorde två saker.

Stina skrev på white boarden om huvudpersonerna i boken. Vi alla sade några sak om personerna: Sybilla, Patrik, hennes mamma och pappa, också barnets far, lite om död man och mördare. Till sidan 200 vi vet bara att han lämnade en religiös symbol , ett kristet kors, efter sig.  Det hjälpte mig att förstå mer om boken och att få ett sammanhang.  

I andra delen diskuterade vi citat och olika saker utifrån från citaten och våra erfarenheter.

Intressant var att diskutera om religion, i Sverige, världen och lite historia. För mig var det inte nyheter för att jag vet hur kristna byggde kyrkan på pagnisktiska/hedniska/förkristna platser, på keltiska ritual platser eller germaniska platser. Uppsalas kyrkan t. Ex, eller St. Sofia Cathedral i Istanbul, som var jättestor kyrka i Östromerska riket, men efter ottomanerna kom, gjorde de om den till en moské. Det var lite religionshistoria. Rosio berättade lite gran om religiösa ceremonier i Italian. För mig var inte det heller nyheter, men det var intressant att lyssna, och det kan bli ett samband till boken, för att mördare lämnade religiösa symboler på mordplatsen.

Vi pratade om Sybilla, hennes liv, och graviditet. Hennes mamma och läkare sade hon är gravid, men det är andra del, de båda trodde hon är galen. Om vi känner till 70-talet och människor då, vad de trodde och vad som var livsstandad så kan vi förstå varför de sade att hon är galen.

Vi pratade om barn också, de vill göra samma sak som föräldrar, men vi måste visa de, och berätta. Examplet, som Nantanya berättade,  med godis och TV var bra.

Jag vet inte hur boken ska sluta, men nu jag kan gissa om vad de båda ska göra nu, men det är svårt att veta om Sybillas liv ska sluta efter boken . Han har ett sorgfullt liv och hon är en lite ensam ’’outsider’’.  Hon är en mentalt stark kvinna och det är bra för henne. Nu vill jag gärna veta om hennes liv i framtiden , som: vem är mördare? Jag vet att hon inte gjorde det, men nu efter när jag får veta om hennes liv, det bli bättre at veta vad ska hon göra i nästa 20 år, hur vet vem gjorde det. Varför --- det är mer intressant, och samma sak med religios symbolik, varför och vad menar mördare!¨

Om jag var kriminalkomisare som söker, jag ska fråga mördaren, tror du att kommer till himmeln?

För att jag tror inte att Cardinal Richelieu gick till himmeln, samma sak t. ex med irländska präster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar