tisdag 18 december 2012

Avslutande diskussion Saknad

idag var det sen sista gång under terminen vi träffas för att disutera romanen SAKNAD tillsammansoch redovisa våra citat för varandra,genom att följa instruktioner på listan.
Slutet av romanen avslöjar identiten av mördaren.Det var Ingmar Eriksson ,han arbetar som vaktmästare på vimmerby på sjukhuset.Mördaren på grund av religiös motiv dödade flera personer.
Sibyllas beslut var logiskt inte självisk eftersom hon ville inte förstöra livet av sin son,som vi tror att det är Patrik .
Romanens titel "SAKNAD" syftar att Sibylla som person har saknat mycket i sitt liv sedan hennes barndom. Hon saknar värmen av familjen ,stabilitet(hus,man, barn), känsla av trygghet, kärlek, ett normalt liv i samhälle.
Jag tycker att SAKNAD är väldigt interssant bok eftersom det är en berättelse om hur är att vara hemlös. jag har ingen personligt erfarenhet av det.jag gillar boken för  jag  känner mig  nyficken att läsa mer och veta mer om handlingen. Vi har discuterat mest om sibyllas personlighet ,om hennes  dröm att köpa hus och om religion. Alla har samma idéer .
jag tycker fariba citat var interssant " Sibylla....du kan inte gömma dig för oss..... gud ser allt, det vet du..." Fariba ställde en fråga : hur en man känner till religion och  har kontakt med gud kan  döda oskyldiga människor ?jag tror att det var en viktig fråga och svårt att hitta en logisk svaret. Fariba har berättat att ingen kan beöma andra eller säga att han känner till gud mer än andra .och det spel ingen roll att det är imam i moské eller kyrkans präst.

1 kommentar:

  1. Kan du berätta mer jag har läste hela boken men fattade inte så mycket och har prov om en vecka om boken Saknad så kan du skriva de viktiga sidor som du läste och du tror att de kommer komma på provet?

    Tack för hjälpen

    SvaraRadera