tisdag 11 december 2012

saknad till 200 sidor


I måndags berättade vi om en bok som heter Saknad, och Stina och eleverna berättade om huvudpersonerna i boken: Patrik, Sibylla, hennes föräldrar, mördare, död man. Jag håller med Stina för att Patrik har fått ett rött hjärta eftersom han brydde sig om Sibylla och han försökte att hjälpa Sibylla. Sedan pratade vi och diskuterade om citaten.

Vi pratade om religion i Sverige och i andra länder. Det var intressant eftersom jag fick höra om religion och traditioner i Italien. Vi berättade om religion för att det kan finnas ett samband  med boken eftersom mördaren lämnade ett kors. Vi sade att Sibylla inte är galen. Hon är bara gravid.

Jag berättade varför dom flesta människorna eller föräldrarna tänker att de kan förstå bättre än andra och allt kan vara bra för deras skull. Läkare, han bestämmer över henne att hon inte kan få se sitt eget barn. För hennes skull. Sibyllas mamma bestämmer över henne. För hennes skull. Men vad vill Sibylla.

Sepideh och andra klasskamrater berättade för mig att en mamma är den bästa vännen för ett barn och bara en mamma kan förstå hur viktigt ett barn är för en mor. Och hur mycket en mamma kan vara orolig for sitt barn. Men jag tänker att kan det verkligen vara rätt om våra nära och kära bestämmer över oss bara för att de är oroliga för oss?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar