onsdag 19 december 2012

Saknad Avslutning



Idag gjorde vi tre saker.

I första del, diskuterade vi om bocken, alla hade frågor om boken, och vi berättade till varandra om boken och händelse. Alla hade några frågor om mördare, om Sibylla, om slutning, och vi hjälpte varandra att förstör bättre.

I andra del vi diskuterade fyra frågor från pappret, och det hjälpte också.

Alla hade idé vem var mördare och vi pratade om det. Jag sade innan jag läste till slut, jag trodde mördare var från sjukhuset och hans fru behöver en organdonator, får att jag såg e film med Clint Eastwood ’’Blood Work’’ när han var i samma situation. När jag läste om sjukhuset, jag trodde det ska bli, lite som i filmen. Vi pratade om motiven, och det var religiös, för att hon var i Malta, i en kyrka och en bomb kom nere från himmeln, och mördare trodde det är Gud som säger du måste.

Om brevet, vi alla tänkte att Patrik är hennes son, för att hon är 33 och hon var gravid när hon var 17. Patrik är 15, så...  . Jag sade att hon inte är redo att vet om hennes son. Han kan inte gå och sade till barn, du är mitt barn. Familj som adoptera barnet berättade inte kanske. Det kan bli chock for Barnett. Hon har inget hus, ingeting, och barn kan tänka, hon är höra, alkis, inte så bra kvinna. Det kan bli samma situation för barn, som var för henne. Han kan rymma frön huset, bli deprimerad, göra självmord. Hon tänkte det ska bli bättre för barn.

Det var olika idéer om boken, och jag tänker titel är ganska bra, för att Sibylla saknar hem, familj, liv, barnet, han saknad liv som henne hade innan graviditet, innan hon började bo på gatan. Religion och mördare spelar inte så stort roll, det var på andraplan. Om det var inga mård, boken kan bli en bra ”drama” t. Ex ’’Shipping News’’ eller ’’ Weight Of The Watter’’

Jag tycker om boken, äter jag läste den, men innan jag läste till sidan 150, det var så konstigt och svårt att läsa. Mård, Sibylla idag, hennes tonårings liv, lite som ’’Highlinder’’ filmår, de visa förbi(past) när odödlig kom. Samma med boken. Boken är lättare att läsa för svensk, tycker jag. I andra del om boken, var det ganska intressant, mycket lättare at läsa och förstör, men diskussioner i gruppen hjälpte mer, för att detaljer var viktigt, Vi alla missade lite gran om detaljer när ni läste boken, och det var lite som ’’Midsommer Murders’’ när Barnaby vet vem mördare är. Vi alla berättade till varandra om detaljer också.

Jag kommer ihåg två citatet vad var ganska intressant. Fariba’s-hon sade om en polis vem sade ungefär: ‘‘ Du är miljonär, din pappa är dö’’. Fariba berättade om henne, henne saknad sin pappa kanske. Vi vet inte om de, för att boken pratar om Sibylla och hennes mamma relation, inte med sin pappa. Det var bra mellan båda två kanske? Vi vet inte faktiskt, för att det inte är så mycket faktor om hennes pappa. Bara mamma.

Andra citat var om när hon berättade till Patrik, hon sparar pengarna att köpa ett huss.

Det är intressant för att hus betyder inte bara huss, med stabilitet, i livet, Du kan ha egen familj, an ny barn kanske, och bli som alla andra. Du vet du behöver inte sova på vinden, och bli stressig, du kan ha som du vill ha. Om du har en plats när du kan bor, du kan ha alla saker, och att trivs bra du behöver inte så mycket.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar